Vasvári HírmondóSportszelet (2)EgészségEGÉSZSÉGÉRE! - Új rovatunk

Enni vagy nem enni?

Elmúlt a Karácsony, beköszöntött az új év, végükhöz közelednek a hosszú, televízió nézéssel  töltött esték. Sokan érzünk ilyenkor lelkiismeret furdalást az ünnepi vacsorák és a hosszú téli esték nassolásaira gondolva.  Mérleg "barátunk" kegyetlen őszinteséggel szembesít minket azzal, hogy mennyit is (súly)gyarapodtunk a tél folyamán.

Na jó! A helyzet adott. Akkor hogyan is lássunk neki a feladatnak? - kérdezzük magunktól sokan mostanában. Jönnek a jobbnál jobb baráti/barátnői tanácsok, újságcikkek, hirdetések, a különböző gyors és eredményes fogyást ígérő módszerek és csodaszerek. Amikor a testsúlyunk gyarapodására vagy épp csökkenésére gondolunk, legyen bármelyik is a hőn áhított cél, ne keressünk nagy titkokat! A hízás vagy fogyás, nem más, mint a táplálék(energia) bevitel és az energia felhasználás egyensúlyának a hiánya.

A bevitel esetén három dolgot érdemes mindig átgondolnunk.  Amellett, hogy mennyit eszünk, legalább ilyen fontos, hogy mit (étel energia tartalma) és mikor viszünk be a szervezetünkbe. Nem mindegy, hogy ugyanazt a szendvicset délután ötkor esszük meg, vagy este nyolckor. Aki fogyni szeretne, azt javaslom, próbálja meg elhagyni a vacsorát és amennyire lehet, kerülje azt a bizonyos (sajnos általam is nagyon szeretett) fííínom, puha fehér kenyeret, kiflit, zsemlét, tésztákat, pizzát.

 

A mérleg másik oldalán pedig az energia felhasználása áll.  A szervezetünknek van egy alapvető energia igénye (egyénenként eltérő lehet), amire a működéséhez szüksége van. No, ennél viszünk be jóval többet napjainkban, amikor minden táplálék könnyen (hűtőszekrény, spájz) megszerezhető számunkra, miközben egyre kevesebbet mozgunk. Egyre több ember jár dolgozni, bevásárolni, rokont látogatni autóval a korábbi bicikli helyett és a láb-busz bérletünket is egyre kevesebbszer használjuk.  DE! Ha valaki fogyni szeretne úgy, hogy nem akar lemondani az evés és a finom ételek nyújtotta földi örömökről, akkor a matematika szabályai szerint úgy is célt érhet, hogy változatlan mennyiségű energia bevitel (táplálék) mellé magasabb energia felhasználást (fizikai aktivitás) rendel.

Tiszavasvári lakosai jó helyzetben vannak. Úszómedence a felújított strandon, futópálya, bicikli utak, sportcsarnok, Keleti-főcsatorna, Nyugati-főcsatorna, Tisza közelsége, stb. (Az a helyzet, hogy egyre nehezebb kifogást találnom a baráti beszélgetések alkalmával, miért is nem mozgok többet.)

Ezt a rövidke cikket gondolatébresztőnek szántam. Fontosnak tartom, hogy tudatosuljon bennünk, hogy van befolyásunk az egészségünkre, van felelősségünk a fizikai állapotunk megőrzésében, javításában, avagy megromlásában.
Találkozzunk a futópályán!

allatorvos

oktato

ugyved

jarobeteg

gyogyszertar

Archív cikkek

Lencsevég

polgaror

Ki olvas minket?

Oldalainkat 37 vendég és 0 tag böngészi

Oldal tetejére